رونمایی از "اپلیکیشن کالا به فی" توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران
مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در همایش ملی بازرسی، نظارت و کنترل از طراحی سامانه جدیدی برای نظارت بر بازار جهت حمایت از حقوق مصرفکننده خبر داد و گفت: شهروندان میتوانند با مراجعه به این سامانه، قیمتهای کف بازار کالاها و همچنین قیمت مصوب سازمان حمایت برای کالاهای مشمول قیمت گذاری را مشاهده کنند و در صورت گرانفروشی شکایت خود و در صورت مشتریمداری، رضایت خود را در این سامانه درج کنند.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، مهدی مظهری رئیس هیات مدیره و مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات با اشاره به رونمایی از یک اپلیکیشن در زمینه نظارت بر بازار که توسط این مرکز طراحی و توسعه داده شده است اظهار کرد: تاکنون اپلیکیشنهایی در حوزه نظارت وجود داشت، اما این نرم افزار با دیگر نرم افزارها متفاوت است و علت آن پشتوانه بانک اطلاعاتی غنی مرکز برای این اپ است، در حال حاضر 7 میلیون و ۵۰۰ هزار کد کالا در بانک اطلاعاتی مرکز وجود دارد، اما آنچه در فروشگاهها به عنوان بارکد روی کالاهای فروشگاهی میبینیم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کد است.
وی ادامه داد: این کدها ابزاری برای سنجش اصالت کالا هستند و به محض اینکه بارکد اسکن میشود، مشخص میشود کالا توسط چه شرکتی و با چه مشخصاتی تولید شده است.
مظهری تصریح کرد: در این نرمافزار مردم حتی میتوانند در مورد فروشگاههای کوچک نظرات خود را درج کنند و افراد دیگر میتوانند از این طریق صحت سنجی کند. همچنین مردم میتوانند قیمت مصوب کالاها و محصولات مشمول قیمتگذاری را مشاهده و در صورت گرانفروشی ثبت شکایت کنند.
وی افزود: در مورد شکایت های ثبت شده نیز نظارت قطعی وجود دارد و خاطر مردم از این بابت جمع باشد؛ چراکه شکایت مردم ابتدا به اتحادیه مربوطه ارجاع میشود. اگر آنجا رفع نشود به اتاق اصناف شهرستان ارجاع میشود و اگر باز هم رفع نشد، توسط بازرس سازمان صمت استان پرونده تشکیل میشود و وارد سامانه سیمبای سازمان حمایت خواهد شد و از آنجا به مراجع مربوطه ارجاع و احقاق حقوق مصرف کننده صورت میگیرد و در صورت ثبت نظر مثبت واعلام رضایت از واحد صنفی، مردم با صنوف با انصاف آشنا میشوند و این امر موجب رونق کسب و کار، کسبه با انصاف و مراجعه بیشتر مردم به ایشان میشود.