سه اقدام جدید بارکد: همکاری با مترو، تشخیص اقلام اصل و تشخیص اصالت کالا و اطلاع از قیمت بازار در سامانه کالا به فی

در راستای ارتقای شفافیت، راندمان و سطح شناسایی اقلام تامین در سیستم حمل و نقل ریلی شهری، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و شرکت بهره برداری راه آهن تهران (مترو) قرارداد "استانداردسازی داده و کدینگ سازمانی اقلام" را به امضا رساندند. این قرارداد که در روزهای پایانی سال 1402 منعقد شد، زمینه شناسایی منحصر به فرد اقلام مورد استفاده در مترو بر اساس استانداردهای جهانی GSI و استاندارد کیفیت داده 8000 ISO را فراهم می‌کند. به گفته مهدی مظهری، مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره مرکز ملی شماره گذاری، این اقدام گامی مهم در جهت ایجاد زبان مشترک بین واحدهای مختلف عملیاتی مترو محسوب می‌شود و پس از پیاده سازی و اجرایی نمودن این پروژه زیر ساخت مورد نیاز جهت ردیابی و رهگیری فرآیندهای تعمیرات و نگهداری، انجام انبارداری مکانیزه، امکان منبع یابی اقلام و شناخت ظرفیت تولید داخل برای قطعات، جلوگیری از استفاده قطعات بی کیفیت و غیر اصل نیز برای شرکت مترو تهران فراهم خواهد شد.

مزایای کلیدی این قرارداد:

ایجاد کاتالوگ شناسایی اقلام هم تعریف : طی این قرارداد اقلام تامین مترو شناسایی شده و تعریفی واحد ومشترک میان تمامی واحدهای سازمانی بر اساس جفت مشخصه و ارزش برای اقلام ایجاد می‌شود که بر اساس کاتالوگ قلم تامین مشخص می گردد.

امکان شناسایی منحصر به فرد اقلام: مترو می تواند با استفاده از کدهای GS1، برای هر قطعه و محصولی که در آن صنعت استفاده می‌شود، کد شناسایی منحصر به فرد خود را ایجاد نماید.. این امر امکان ردیابی و رهگیری دقیق اقلام در طول زنجیره تامین، از انبارداری تا تعمیرات و نگهداری، را فراهم می‌کند.

ایجاد زبان مشترک: با پیاده سازی استانداردهای جهانی کدگذاری، واحدهای مختلف عملیاتی مترو قادر به تبادل اطلاعات دقیق و به روز در مورد اقلام مورد استفاده خود خواهند بود. این امر به ارتقای شفافیت و راندمان فرآیندها و همچنین کاهش خطاهای انسانی کمک خواهد کرد.

حذف کدهای تکراری اقلام: با استفاده از سیستم کدگذاری GS1، نیاز به ایجاد کدهای تکراری برای اقلام مختلف از بین می‌رود. این امر صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه به همراه خواهد داشت.

منبع یابی آسان تر: با استفاده از کدهای GS1، منبع یابی اقلام مورد نیاز به طور قابل توجهی آسان تر و سریع تر خواهد شد. این امر ارتقای راندمان زنجیره تامین و کاهش وابستگی به منابع خارجی را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از ظرفیت تولید داخل: با استفاده از بانک اطلاعاتی یکپارچه اقلام، امکان شناسایی ظرفیت تولید داخل برای قطعات مورد نیاز مترو فراهم می‌شود. این امر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تقویت اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

ایجاد شفافیت: با استفاده از سیستم کدگذاری GS1، امکان ردیابی و رهگیری اقلام در طول زنجیره تامین و همچنین کنترل دقیق موجودی انبارها فراهم می‌شود. این امر افزایش شفافیت و کاهش فساد را به دنبال خواهد داشت.

ارتقای سطح خدمات: با استفاده از سیستم کدگذاری GS1، امکان ارائه خدمات بهتر و سریع تر به مسافران فراهم می‌شود. این امر افزایش رضایت مسافران و ارتقای سطح خدمات مترو را به دنبال خواهد داشت.

آینده ای روشن برای مترو: با پیاده سازی و اجرایی شدن این پروژه، زیرساخت های لازم برای ارتقای شفافیت، راندمان و سطح خدمات در مترو فراهم خواهد شد. این امر به نفع مسافران، مترو و در نهایت اقتصاد کشور خواهد بود.

 

·        تشخیص اقلام اصل از تقلبی تنها با اسکن یک بارکد

تشخیص کالای اصل از تقلبی و اصالت سنجی محصولات همیشه یکی از مهم ترین دغدغه های خریداران و دولت بوده است، به منظور حل این مشکل و پاسخگویی به نگرانی های خریداران در زمینه اصالت کالا، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران با شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد همکاری مشترکی را در این زمینه آغاز نموده است که تمامی شهروندان می‌توانند با "استعلام بارکد کالا" در سوپر اپلیکیشن پی پاد به تمامی اطلاعات و کاتالوگ محصول مورد نظر (مانند وزن ، نوع بسته بندی ، برند و غیره) دسترسی پیدا کرده و از اصل بودن محصول و تقلبی نبودن آن اطمینان حاصل نمایند و احتمال خرید کالای تقلبی و قاچاق را به صفر برسانند.

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان یکی از نمایندگی‌های سازمان جهانی GS1 در ایران، از سال 74 فعالیت خود را در زمینه صدور کد و استانداردسازی اطلاعات کالا منطبق با استانداردهای جهانی آغاز نموده و به عنوان بانک معتبر و مرجع کالا و خدمات توسط شورای عالی انفورماتیک شناخته شده است و اقلامی که اطلاعات آن در این بانک ثبت شده باشد را می‌توان اصل شمرد. در حال حاضر این بانک اطلاعاتی در اختیار تمامی مردم قرار گرفته و تمامی افراد می توانند تنها با اسکن بارکد محصولات در سوپر اپلیکیشن پی پاد از تمامی اطلاعات، کاتالوگ، مشخصات تامین کننده محصولات به صورت کاملا به روز و قابل اطمینان مطلع و از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

 

·        تشخیص اصالت کالا و اطلاع از قیمت بازار در سامانه کالا به فی

مهدی مظهری نایب رئیس مدیرعامل مرکز شماره گذاری کالا و خدمات در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار کرد: برنامه کاربردی جامعی برای ارائه خدمات و کالا به مردم با همکاری معاونت تجارت خدمات وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف و مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایران طراحی شد.

وی افزود: در این سامانه مردم می‌توانند با اسکن بارکد هر کالایی، قیمت روز آن، اعتبار واحد صنفی، اطلاع از واحدهای دیگر صنفی در محدوده منزل یا محل کار خود را انتخاب کنند، نظرات خود را به اشتراک گذاشته و شکایات خود را از بازرسان و اصناف دنبال کنند.

وی بیان کرد: در این برنامه کاربردی مشتریان با تأیید یا شکایت از واحد صنفی به رتبه بندی واحدها کمک می‌کنند و وزارت صمت نیز با نشان اعتماد می‌تواند به انتخاب مردم کمک کند.

نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز شماره گذاری کالا و خدمات، پیشنهاد کرد: مردم با نصب سامانه کالا به فی بر روی تلفن همراه خود از امکانات و مزایای آن جهت تشخیص اصالت کالا، قیمت‌های روز و ثبت رضایت و شکایات بهره مند شوند.

گفتنی است، سامانه کالا به فی به‌منظور نظارت بر بازار، حمایت از مصرف‌کنندگان و دریافت نظرات و شکایات مردمی در خصوص تمامی اصناف کشور ایجاد شده است. این سامانه با شروع نمایشگاه‌های بهاری و فروشگاه‌های منتخب طرح عید تا عید توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف ایران و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان راه‌اندازی شده است.

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir