چکیده سخنرانی دکتر کیارسی با موضوع« نقش سیاست های پولی و مالی در ایجاد تورم

استادیار دانشگاه اتاوا کانادا گفت: تورم همواره پدیده‌ای پولی و مالی است. تورم‌های پایدار بلندمدت، پدیده‌ای مالی هستند و تا زمانی که سیاست‌های مالی یک کشور اصلاح نشوند امکان کاهش تورم به صورت پایدار وجود نخواهد داشت. تجربیات کشورهای آمریکای لاتین و ادبیات ارزشمندی که در این زمینه وجود دارد نشان می­دهد حل مشکل بلندمدت تورم نیاز به اصلاح ساختار مالی و به خصوص قید بودجه دارد. 

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مهراب کیارسی در نشستی که در موسسه برگزار شد افزود: وقتی در اقتصاد سیاست مالی مسلط و سیاست پولی صرفا دنبال کننده باشد، بانک مرکزی توان کنترل تورم را نخواهد داشت؛ اما چرا شهرت بانک مرکزی مهم است؟ دلیل تئوریک مهم آن همان انتظارات است و  از ادبیات اقتصادی دهه ۷۰ یاد گرفته‌ایم؛ سیاست بر انتظارات تاثیر می‌گذارد و انتظارت بر سیاست‌های فعلی و آینده اثر گذار است.

 وی تصریح کرد: سیاست‌ها در پاسخ به شرایط جاری اقتصاد اعمال می‌شوند و شرایط جاری اقتصاد نیز تابعی از تصمیمات فعالان اقتصادی است و رفتار آن‌ها نیز تابعی از سیاست‌های آینده است و خود این سیاست‌ها نیز تابعی از تصمیمات کنونی فعالان است.

استادیار دانشگاه اتاوا کانادا با بیان اینکه انتظارات نقش اساسی در کارآمدی سیاست های پولی و مالی دارد گفت: اعتبار بانک مرکزی به خاطر تاثیر و نحوه مدیریت آن بر انتظارات موثر است. 

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در صورتی اعتبار دارد که به مواردی که برای آن برنامه ریزی و هدف گذاری کرده، دست پیدا کند. اعتبار چیزی است که به آرامی و در طول زمان به دست می‌آید و  به راحتی هم از دست می‌رود.

کیارسی گفت: در دهه ۸۰ نیز بانک‌های مرکزی آمریکا و کانادا و ... اعتباری نداشتند؛ اما در طول زمان توانسته‌اند به آن دست پیدا کنند، این شهرت و اعتبار بانک مرکزی که در بلند مدت به دست می‌آید به این دلیل است که این نهاد توانسته انتظارات فعالان اقتصادی را مدیریت کند و باید این نکته را بدانیم که تورم پدیده‌ای پولی و مالی است.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز در بلند مدت توسط سیاست‌های پولی و مالی تعیین می‌شود افزود: اگر سیاست مالی‌ وجود داشته باشد که در طول زمان کسری ایجاد کند، افزایش‌های نرخ ارز غیرقابل اجتناب است. ریشه جهش‌های بزرگ نرخ ارز همواره از سیاست‌های مالی گرفته شده، در ایران نیز تا وقتی که سیاست مالی اصلاح نشود، ابزار نرخ بهره به هیچ وجه نمی‌تواند مسئله ارز و تورم را حل کند.

کیارسی خاطرنشان کرد: رفاه یک کشور از رشد و توسعه آن کشور می‌آید که تاثیر مستقیم بر روی تورم دارند و ارتباط تنگاتنگی با سیاست مالی آن کشور وجود دارد.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir