قائم مقام وزیرصمت خبرداد: لزوم ایجاد میز موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در همه مبادی ورودی وزارت صمت
سید مهدی فرحی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن در دیدار با کارکنان موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، بر اهمیت نقش این موسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت بویژه در حوزه تجارت و بازرگانی داخلی و خارجی کشور تاکید کرد و افزود: این موسسه، باید به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.
وی با بیان اینکه حضور موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در سه مبادی ورودی وزارتخانه می تواند نقش آفرین باشد افزود: موسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا بصورت حضور و میدانی در جریان همه امور،اتفاقات، تصمیات و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.
دکترفرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاههای مسئول در امور اقتصادی کشور گفت: اگر موسسه در مبادی و ورودیهای وزارتخانه حضور داشته باشد، می توان صداها و دغدغه ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.
به گفته قائم مقام وزیر صمت، موسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.
وی همچنین از موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خواست تا در زمینه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها نیز ایفای نقش نماید.
*تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار موسسه
همچنین دکتر احمد تشکینی، رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از موسسه، به تشریح عملکرد موسسه و گروه های پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و گفت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این موسسه سپرده شد که با یک تیم 30 نفره و همکاری سازمان های صمت استانی و استاتداری ها و نمایندگان مجلس با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.
تشکینی، مطالعات مربوط به خودروهای برقی، تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره اررزش را از دیگر اقدامات موسسه دانست و افزود: ساختار تشکیلاتی موسسه متناسب با ساختار و نیازهای مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروههای پژوهشی موسسه اکنون با یکی از معاونت های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.
وی گفت: ما علاوه بر همکاری های پژوهشی در زمینه امور اینفوگرافی، چاپ و نشر و آموزش هم به وزارتخانه خدمات می دهیم و به تقاضای معاونت های ستادی برای برخی پرسش ها و ابهامات رسانه ای نیز جوابیه علمی و کارشناسی تهیه می کنیم.