کاهش هزینه حمل و نقل و ایجاد شرکت‌های صادرات محور عامل توسعه صادرات

ميزگرد ارزیابی سیاست‌ مشوق‌های صادراتی کشور در راستاي توسعه صادرات، با حضور اعضاي هيئت علمي موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و آقايان دکتر فرهاد نوری مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، مهرداد پارسامنش مدیر کل اطلاعات و برنامه‌ریزی صندوق ضمانت صادرات ایران، دکتر داریوش مهاجر دبیر کل کنفدراسیون صنعت و معدن، جناب آقای علیرضا ساعدی معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی و جناب آقای رضا صادق معاون دفتر صادرات گمرک ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني، در ابتدای این نشست  علیرضا ساعدی معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی به بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی طی سال‌های 1395 و 1396 پرداخت و گفت: اعتباراتی که به بانک‌ها داده شده مشخص نیست که به کدام بخش‌ها تعلق گرفته است. نرخ اعتبارات کشور، با نرخ‌های موجود  در بازارهای جهانی قابل رقابت نمی‌باشد. فقدان روابط بانکی و ناهماهنگی از عمده مشکلاتی است که موجب عقب افتادن سیستم بانکی کشور در مقایسه با بانک‌های بین‌المللی شده است.

در ادامه این نشست مهرداد پارسامنش مدیرکل اطلاعات و برنامه‌ریزی صندوق ضمانت صادرات ایران ضمن ارائه گزارشی در خصوص عملکرد این صندوق و طرح موضوع عدم آشنایی صادرکنندگان با صندوق ضمانت صادرات، رفع این نارسایی را نیازمند انجام تبلیغات جامع دانست و گفت: نامشخص بودن صادرکنندگان حقیقی و توجه نکردن به هدفمندی بازارهای موجود و پر ریسک از جمله مشکلات صندوق ضمانت صادرات ایران است.

وی افزود: علیرغم فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، صادرکنندگان به علت بالا بودن کارمزدهای دریافتی تمایل چندانی به استفاده از بیمه‌نامه‌های اعتباری ندارند.

دکتر فرهاد نوری مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه این میزگرد به بررسی مشکلات تامین مالی صادرات توسط بانک‌ها پرداخت و اظهار کرد: سرمایه نهادهای مالی کشور متناسب با نیازهای مالی بخش صادرات نیست. از طرفی این سرمایه ناکافی نیز به علت فقدان اطلاعات شبکه‌ای به درستی توزیع نمی‌شود. بطور کلی روابط بین بانکی مناسبی وجود ندارد و این امر سبب شده تا نظام بانکی کشور عقب افتاده و غیرقابل رقابت با بانک‌های بین‌المللی شود.

وی تصریح کرد: مشوق‌های صادراتی نیز که با هدف التیام بخشیدن به برخی از این مشکلات در نظر گرفته شده بسیار کم است. بویژه در رابطه با زیرساخت‌های صادراتی و حوزه حمل و نقل که نیازمند ارقام قابل ملاحظه‌ای است.

در ادامه این نشست رضا صادق معاون دفتر صادرات گمرک ایران با ارائه گزارشی از وضعیت گمرک به بیان مشکلات این بخش پرداخت و افزود: تجارت ما با سیاست گره خورده است. بعنوان نمونه بعلت برخی مشکلات موجود با کشور عراق بعضی مرزها بسته شده و کمپین عدم خرید از ایران تشکیل شده است.

وی بالا بودن هزینه حمل و نقل و نبود شرکت‌های صادرات محور را از دیگر معضلات موجود در بخش صادرات کشور عنوان کرد.

همچنین دکتر داریوش مهاجر دبیرکل کنفدراسیون صنعت و معدن در این نشست اظهار داشت: مشکلات صادراتی کشور ریشه‌ای است. بعبارتی هم توان صادرات پایین است و هم در جاهاییکه توان وجود دارد استفاده بهینه صورت نمی‌گیرد.

به گفته وی، عدم شناخت صادرکنندکان از بازارهای هدف صادراتی و نداشتن اطلاعات کافی از قوانین و سیستم‌های بانکی جهانی از دیگر معضلات بخش صادراتی کشور است.

علیرضا ساعدی معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی در خصوص مشکلات بخش صادرات بویژه مشوق‌های صادراتی خاطرنشان کرد: راهبرد توسعه صادرات صنعتی و رویکرد صنعتی کشور مشخص نیست. در نتیجه بدون سیاست صنعتی مشخص نمی توان سیاست تجاری و به تبع آن سیاست مالی تدوین کرد. 

وی ادامه داد: بعضا مشخص نیست مشوق های صادراتی به کدام بخش باید پرداخت شود و پرداخت آن‌ها مبتنی بر مدل و عملکرد نمی‌باشد.  

در خاتمه مهرداد پارسامنش مدیر کل اطلاعات و برنامه‌ریزی صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در پاسخ به سوالی در خصوص رقابت‌پذیری بیمه‌های صادراتی در سطح جهانی افزود: این بیمه‌نامه‌ها به صادرکننده جهت پوشش ریسک صادرات داده می‌شود و ارتباطی با سایر کشورها ندارد.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir