سخنراني علمي "تجربه هايي از لجستيك شهري، هوايي و دريايي كشور هنگ كنگ (هاب لجستيك بين المللي)" برگزار شد.

عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني با بيان اينكه هنگ كنك در سه دهه اخير يك سرزمين كاملا لجستيكي دنياست گفت: اين سرزمين بدليل برخورداري از مهمترين و كاراترين بندر كانتينري و بزرگ ترين فرودگاه دنيا، در سال 2012 ، دومين مكان لجستيکي دنيا پس از سنگاپور و بالاتر از آلمان و هلند بوده است.


به گزارش روابط عمومي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني، مجتبي سليماني سدهي در سخنراني علمي با عنوان "تجربه‌هايي از لجستيك شهري، هوايي و دريايي هنگ‌كنگ (هاب لجستيكي بين‌المللي)" كه با حضور رييس و اعضاي هيات علمي موسسه و كارشناسان و مديران بخش هاي دولتي و خصوصي برگزار شد، افزود: هنگ كنگ پس از جنگ جهاني دوم به سرعت به سمت صنعتي شدن پيش رفت و به کشور توليدي صادرات­گرا تبديل شد.

وي ادامه داد: هنگ كنگ از اواسط دهه 1980 رويکرد خود را به اقتصاد خدمات محور تغيير داده است. بطوريكه در حال حاضر در حوزه­هاي خدمات مديريت مالي، فناوري اطلاعات، مشاوره کسب­وکار و به­طور خاص خدمات لجستيکي رشد چشمگيري يافته است.

وي با بيان اينكه بخش خدمات هنگ كنگ بيش از 90 درصد از توليد ناخالص داخلي  اين کشور  را تشكيل مي دهد گفت:  بخش کشاورزي اين کشور نيز تقريبا در حد صفر است و بيش از 90 درصد از مواد غذايي مورد نيازش را از طريق واردات تامين مي­کند. 

سليماني سدهي بيشترين صادرات هنگ­کنگ را از محل صادرات مجدد عنوان كرد و افزود: بسياري از محصولاتي که در چين توليد مي شوند اغلب از طريق هنگ­کنگ در دنيا توزيع مي شود.

عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني با اشاره به وضعيت حمل و نقل عمومي در هنگ كنگ اظهار كرد: نرخ جابجايي مسافر از طريق سيستم حمل­ونقل عمومي اين شهر بالغ بر 90 درصد است (بيش از 12.4 ميليون سفر در روز) که بالاترين ميزان پوشش حمل­ونقل عمومي در دنيا محسوب مي­شود. 

وي با اشاره به اينكه ناوگان حمل­ونقل عمومي آن توسط بخش خصوصي تجهيز مي شود گفت: کنترل و اداره سيستم حمل­ونقل عمومي اين شهر برعهده دولت است و بيشتر جابه جايي بار درون شهري هنگ­کنگ توسط دو شرکت لجستيکي معروف با نام هاي دي­اچ­ال و يوپي­اس انجام مي­شود. 

وي مترو،‌اتوبوس، ميني بوس، تاكسي، ترامواي، كشتي هاي مسافري و پله برقي را از انواع روش‌هاي حمل و نقل عمومي هنگ كنگ اعلام كرد و گفت: توزيع جا به جاي مسافر توسط مترو 40، اتوبوس 33 ، ميني بوس 16 ، تاكسي 8 ، ترامواي 2 و كشتي مسافربري  يك درصد است.

سليماني بيان كرد: سيستم اتوبوسراني اين شهر، بالغ بر 4 ميليون مسافر، ميني بوس به­طور متوسط 1.86 ميليون مسافر، تاكسي حدود 1 ميليون مسافر، ترامواي بالغ بر 198 هزار مسافر و كشتي هاي مسافري 136 هزار نفر را روزانه جا به جا مي كنند.

وي با اشاره به لجستيك دريايي كشور هنگ كنگ اظهار كرد: بندر بين‏المللي هنگ کنگ (Hongkong Interantional Port) تنها بندر اين شهر است که به  بارهاي کانتينري اختصاص دارد. بارهاي فله و غيرکانتينري در اين بندر بارگيري نمي شوند. 

عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني با بيان اينكه هنگ کنگ در سال 2014 به عنوان چهارمين بندر کانتينري دنيا  با جابجايي حدود 29 ميليون TEU کانتينر شناخته شده است گفت: البته تا سال گذشته به مدت بيش از 10 سال اين بندر جزو رتبه هاي اول تا سوم بود. اما در سال 2014 ميلادي به ترتيب بنادر شانگهاي، سنگاپور، شنژن و هنگ کنگ رتبه هاي اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند. 

وي از اصلي ترين مشکلات اين بندر  را کمبود فضا دانست و افزود: اين مشکل از طريق افزايش کارايي و بکارگيري فناوري‌هاي برتر جبران شده است. به گونه اي که برخي از فناوري هاي برتر بارگيري/بارانداز بندري در اين شهر توسعه يافته است. 

سليماني سدهي يکي از مزيتهاي اصلي اين بندر به ساير بنادر همسايه را عمق زياد آب در آن دانست و اظهار كرد:  اين امر باعث شده كه اين بندر يک هاب منطقه در حمل ونقل دريايي شود. 

وي تصريح كرد: با وجود کمبود فضا اين بندر به دليل برخورداري از سيستم پيشرفته و مكانيزه ، نقش انبار ذخيره براي بندر شنژن (که در نزديکي اين بندر است و خود سومين بندر بزرگ کانتينري دنياست) را بازي مي كند.

عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني كارايي بسيار بالا و استفاده از فناوري بسيار پيشرفته در مديريت بندر را از مزيت اساسي آن دانست و افزود: اين بندر  با وجودي که جزو کوچکترين بنادر مطرح دنيا به شمار مي رود (به لحاظ مساحت و فضا-مجموعا حدود 280 هکتار) اما توانسته اين نقطه ضعف را با کارايي بالا جبران کند.

وي ادامه داد: اين بندر داراي 9 ترمينال بار است که پنج اپراتور بندري در آن فعاليت مي کنند. بزرگترين اپراتور فعال اين بندر نيز اپراتور بندري هنگ کنگ ( Hutchison Port Holdings) است که در عين حال بزرگترين اپراتور بندري دنيا است. اين اپراتور در 48 بندر ديگر دنيا نيز حضوري فعال دارد. 

سليماني سدهي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لجستيك هوايي هنگ كنگ افزود: هرچند جابجايي بار از طريق هوا تنها يک درصد از حجم کل بار جابجا شده بين المللي را شکل مي دهد؛ اما به لحاظ ارزش کالايي، اين سهم به 35 درصد از کل ارزش کالاهاي جابجا شده بين المللي مي‌رسد که سالانه بالغ بر 60 ميليارد دلار تجارت اين کسب و کار است و امروزه شرکتهاي هواپيمايي تمرکز اصلي درآمدشان بيشتر به سمت جابجايي بار متمايل است تا جابجايي مسافر.

وي كالاهايي كه از طريق هوايي در اين كشور جا به جا مي شوند را به اين صورت ذكر كرد: کالاهايي که ارزش خيلي بالايي دارند مثل طلا و فلزات گرانبها، الماس، گوشيهاي موبايل، اتومبيلهاي گرانقيمت و اسبهاي گران قيمت؛ كالاهايي كه ايمني خيلي بالايي را مي طلبد (مثل مواد راديواکتيو)؛ كالاهايي كه زمان براي آن حايز اهميت است (مثل کالاهاي فاسدشدني همچون شير، ميوه و مرکبات؛ کالاهايي  كه با آخرين فناوري روز جا به جا مي شوند و برخي کالاهاي خاص که حمل آنها مستلزم تدابير ويژه اي است مثل هلي کوپتر، پهپادها و غيره. 

وي ادامه داد: در هنگ كنگ هيچ محصول کشاورزي کشت نمي شود اما بهترين و تازه ترين ميوه هاي فصل و لبنيات از اقصي نقاط دنيا مانند آمريکا، اروپا و استراليا وارد و در فروشگاههاي زنجيره اي توزيع مي شود اين امر بدليل کارايي بالاي حمل و نقل هوايي اين کشور است.

عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني افزود: در حال حاضر، سه اپراتور فعال، در فرودگاه هنگ کنگ مشغول ارايه خدمات جابجايي بار هوايي هستند. شرکت هکتل بزرگترين آنهاست. در سال 2013 بيش از 4.3 ميليون تن بار از فرودگاه هنگ کنگ جابه جا شد. سهم اين شرکت حدود 3.5 ميليون تن بود.

وي تصريح كرد: اپراتور هكتل از سال 1976 ميلادي شروع به فعاليت كرد و در حال حاضر برترين و بزرگترين اپراتور جابجايي بار هوايي دنيا بشمار مي رود. بيش از 80 درصد از جابجايي بار هوايي فرودگاه هنگ کنگ و بيش از 70 درصد از کل جابجايي بار هوايي چين توسط اين اپراتور انجام مي شود. 

سليماني سدهي ادامه داد: اين اپراتور شامل بيش از 300 ايستگاه كاري براي بارگيري،‌28 سطح بالابر و كشنده بين خط بارگيري و ايستگاه هاي كاري، سيستم حفاظتي پيشرفته، ‌انبار هسته اي براي نگهداري محموله هاي كانتينري كاملا مكانيزه و يك انبار پوسته‌اي براي نگهداري محموله‌هاي فله و غيركانتينري مكانيزه است.

وي بيان كرد: ترمينال بار هكتل کارايي بالايي دارد. در حاليکه تقريبا همه ترمينالهاي بار هوايي دنيا فضاي انبارشان مسطح است (غير از فرودگاه ممفيس آمريکا که اخيرا دو طبقه ساخته شده است) ، انبارهاي اين ترمينال بار به دليل کمبود فضا در شش طبقه ساخته شده که با بکارگيري فناوري پيشرفته حتي کارايي بالاتر از انبارهاي مسطح دارد.

عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني مهمترين خدمات اپراتور هكتل به مشتريان را  چنين عنوان كرد: مستندسازيهاي لازم براي خدمات محوطه فرودگاه (Ramp Handling)، مستندسازيهاي لازم براي امور گمرکي و صادرات و واردات کالا، انجام امور ترخيص از گمرک قبل از رسيدن بار به گمرک ، مرتب سازي و تفکيک محموله ها براي فورواردرها طبق زمان بندي معلوم و درنتيجه صرف جزيي زماني و كاهش هزينه شرکت فورواردر، خدمات کنترل کيفي و امنيتي (اعم از اشعه ايکس و چک کردن فيزيکي) محموله ها، دسته بندي و يکي کردن محموله هاي فله اي و برچسب گذاري و بسته بندي مجدد .

وي افزود: از ديگر ويژگي هاي اپراتور هكتل مي توان به اين موارد اشاره كرد: امکان رهگيري لحظه اي محموله ها توسط مشتريان، ارايه تمام خدمات لجستيکي در حوزه قلمروي چين، سيستم يکپارچه لجستيکي بين وجهي (هوايي-جاده اي و هوايي-دريايي)، ارايه خدمات ترانزيت کالا بين کشورها، پوشش توزيع داخلي هنگ کنگ، ارايه ايمن ترين خط هوايي دنيا ،  برخورداري از کليه گواهينامه هاي لازم براي جابجايي بارهاي خطرناک (مثل راديواکتيو) و ارايه تسهيلات و راهنمايي هاي فراوان اينترنتي.

سليماني سدهي از وجود سيستم نرم افزاري يكپارچه با نام "  “Community System for Air Cargo در اپراتور هتكل خبر داد و افزود: اين سيستم نرم افزاري يکپارچه ضمن اينکه مديريت انبار و جابجايي کالا در ترمينال را برعهده دارد همچنين با سيستم گمرکي و عمليات ترخيص بار، هماهنگ و قادر است تمام عمليات مستندسازي گمرکي را براي مشتريانش انجام دهد. ضمن اينکه مشتريان اين اپراتور قادرند به طور لحظه اي از وضعيت محموله هاي خود مطلع شوند. 

وي اظهار كرد: همچنين سيستم نرم افزاري The Hex  “Hacis E-Logistics system”  پلت فرم لجستيکي الکترونيکي است که براي يکپارچه شدن اطلاعات در کل زنجيره تامين استفاده مي شود.

 

.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir