در دومین جلسه تدوین سند راهبردی صنعت نساجی و پوشاک، بر راه اندازی شهرک پوشاک تاکید شد
دومین جلسه تدوین سند راهبردی صنعت نساجی و پوشاک با حضور معاونت طرحوبرنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر صنایع نساجی و پوشاک، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و انجمن صنایع پوشاک ایران با موضوع ارائه «برنامه جامع راهبردی صنعت پوشاک کشور » تهیه شده توسط دانشگاه صنعتی امیر کبیر و با همکاری انجمن صنایع پوشاک ایران و دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، در این جلسه تیم تدوینکننده «برنامه جامع راهبردی صنعت پوشاک کشور » در قالب 10 سرفصل به بررسی اسناد بالادستی کشور، مطالعات تطبیقی، بررسی وضعیت صنعت پوشاک ایران، بررسی وضعیت آموزش، طراحی و مد در پوشاک ایران و جهان، برندینگ و مفهوم آن در صنعت پوشاک، تحلیل بازار پوشاک جهان، تحلیل زنجیره ارزش صنعت پوشاک کشور، تحلیل چالشهای صنعت و اهداف و راهبردهای کلان و برنامههای عملیاتی توسعه صنعت پوشاک پرداختند.
همچنین تیم تدوین کننده عمده ترین مشکلات و حلقه مفقوده صنعت پوشاک کشور را در تولید صنعتی و عرضه (توسعه بازارهای مدرن) عنوان کردند.
در این نشست اعضا به بیان نظرات کارشناسی خود در خصوص سند تدوین شده پرداختند و بر بررسی زنجیره ارزش جهانی پوشاک و مقایسه آن با ایران و شناسایی نقاط شکست در زنجیره ارزش پوشاک کشور، نحوه برقراری توازن میان حلقههای زنجیره از منظر سیستمهای pull& push، شناسایی راهکارهای تقویت زنجیره برای دستیابی به اهداف، تغییر در بازه هدفگذاری و به روز رسانی آن برای افق 1404 یا 1414، ایجاد شهرکهای ویژه پوشاک، ایجاد صندوق توسعه صنعت، کمک به سرمایهگذاری و بازسازی و نوسازی صنعت با هدف اتصال به زنجیره ارزش جهانی و الزامات رواییسنجی آن اشاره نمودندو گفتندلازم است ارتباط میان چالشها و راهکارها مشخص شود و بر لزوم مشخص بودن نقشها در اجرایی نمودن برنامهها (سازمانهای مردم نهاد، ارکان دولت، مصرفکننده، تولید کنندگان و ...) تاکید کردند.
همچنین کارشناسان این بخش در این نشست به سه عامل کلیدی که شامل توجه به سیاستهای کلان اقتصادی (نوسانات نرخ ارز، نظام تجاری و ..)، رویههای کسب و کار (قانون نظام صنفی، قانون تجارت، قانون حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده) و متولیان تصدیگری (اجرا، نظارت و حمایت) است اشاره کردند.
در این نشست بر مشخص کردن ضمانت اجرایی سند و برنامههای دولت که باید با توجه به پتانسیلها و ابزارهای در اختیار آن طراحی شود، راهاندازی شهرک پوشاک که سبب جذب سرمایهگذاری خارجی شده و دسترسی به مواد اولیه را تسهیل مینماید و راه اندازی صندوق حمایت از صنعت پوشاک تاکید کردند.