برگزاری پنجمین جلسه کارگروه مدیریت زیست بوم (اکوسیستم) نوآوری و حمایت از بنگاه‏های دانش‏ بنیان و نوآفرین

پنجمین جلسه کارگروه مدیریت زیست بوم (اکوسیستم) نوآوری و حمایت از بنگاه‏های دانش‏ بنیان و نوآفرین باهدف ارتقای کیفی محتوای اولین کنفرانس «پیشرفت‏های اخیر و روندهای آینده در صنعت خودرو» در موسسه مطالعات و پژوهش‏های بازرگانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‏های بازرگانی،‌ در ابتدای جلسه کریمی نماینده شرکت فناپ به ارائه گزارشی در خصوص «زیست بوم نوآوری بنگاهی: حرکت از بازیگری به بازی‏سازی» پرداخت و بر ضرورت شکل­ گیری زیست­ بوم نوآوری بنگاهی تاکید کرد.

وی گفت:  تغییرات مداوم، نبود قطعیت، پیچیدگی و ابهام در سطح جهانی در عصر حاضر و شرایط خاص ایران موجب افزایش پیچیدگی و ابهام در کشور شده است. در چنین شرایطی، بنگاه‏ها برای توسعه فعالیت‏ها و بقای خود، باید مجهز به نوآوری شوند و  شرکت‏های بزرگ زیست بومی را حول خود شکل دهند که می‏توان آن را «زیست بوم نوآوری بنگاهی» نامید.

وی در تعریف زیست­ بوم نوآوری بنگاهی افزود:  زیست بوم مجموعه‌ای تکامل‌یابنده از بازیگران، فعالیت‌ها، نهادها و روابط است که نقشی مهم را در عملکرد نوآورانه‌ شرکت ایفا می‌کند. ویژگی­های کلیدی زیست بوم نوآوری بنگاهی این است که از مرزهای سنتی صنعت گذر می‏کند و شرکت محور است. بنابراین، زیست بوم نوآوری شرکتی از مفاهیمی چون زیست بوم کارآفرینی و زیست بوم استارت‏آپی که در مقیاس کلان ملی یا منطقه ‏ای مطرح می‏شوند، تفاوت دارد. بازی‏ سازی نکته کلیدی است که شرکت‏ها در سطحی از بلوغ خود به جای بازیگری به آن می‏پردازند.

کریمی تلاش در راستای توانمندسازی بازیگران را یکی از رویکردهای اصلی فناپ در سال‏های پیش رو عنوان کرد و افزود: یک شرکت بزرگ همچون رهبر ارکستری عمل می‏کند که با حرکات، تاکیدها و حتی سکوت‏های خود به نوازندگان فرصت می‏دهد سازهای خود را به خوبی بنوازند و در هماهنگی با یکدیگر یک نوای هارمونیک را پدید آورند. چنین کاری فقط با تکیه بر نوازندگان توانمند و هماهنگ امکان‏ پذیر است. در زمان کنونی که تغییرات سریع و برهم زنندگی‏ های فنی و غیرفنی آشکار شده ‏اند، شرکت‏ها آمادگی روانی بیشتری برای تغییر دارند و به همین دلیل، ضرورت نوآوری بهتر تبیین و درک می‏شود. در این شرایط، فناپ آماده است تجربیات خود را با سایر بازیگران به اشتراک بگذارد و همکاری‏های گسترده ‏تری را شکل دهد.

در ادامه جلسه موسوی نماینده ستاد توسعه فناوری‏های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته به ارایه گزارش «اکوسیستم چیست» پرداخت و اظهار کرد: اکوسیستم به مجموعه عناصر و بازیگران دولتی و خصوصی (شامل دولت، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مشاورین، سرمایه گذاران، بانک‌ها، رهبران اجتماعی، سازمان‌های پژوهشی، موسسات، شبکه‌های رسمی و غیررسمی، زیرساخت‌ها و …) اطلاق می‏شود که تصمیمات، عملکرد، نقش‏ها و ارتباطات آنها به‏ طور مستقیم یا غیر مستقیم بر یکدیگر اثر داشته، محیط یک صنعت را شکل داده، جهت استراتژیک و آینده صنعت را معین نموده و زمینه حضور، رشد و حفظ سایر کسب و کارها را در صنعت فراهم می‏آورد.

وی روابط در اکوسیستم را مبتنی بر دو ویژگی اصلی ثبات و تعامل بین موجودیت‏ها عنوان کرد و گفت: انواع اکوسیستم شامل ارزش محور، شرکت محور، مکان محور و فرهنگ محور است و حاکمان،‌ رهبران و بازیگران خرد به ‏عنوان بازیگران اکوسیستم محسوب می‏شوند.

موسوی  با اشاره به دسته ‏بندی بازیگران اکوسیستم اظهار کرد: در هر زیست بوم بازیگران متعددی فعالیت دارند که مجموعه اقدامات، اثربخشی‏ ها و هم ‏افزایی این بازیگران موجب توسعه آن اکوسیستم خواهد شد. دسته بازیگران را می‏توان هر سازمان، نهاد، تیم یا .. دانست که به‏ طور مستقیم یا غیرمستقیم درتوسعه زیست بوم از ابعاد مختلف اثرگذار است. مهارت‏ها، اشتیاق و آورده‏ های هر یک از این بازیگران در کنار یکدیگر موجب هم ‏افزایی و ساخت اکوسیستم می‏گردد.

موسوی در این جلسه بر توجیه‌پذیر کردن خروجی اقدامات فناورانه و مدیریت ریسک در فرآیندهای سرمایه‏ گذاری، توسعه فضای شتاب دهی و حمایت از کسب و کارهای نوپا، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و تجاری سازی محصولات فناورانه، توسعه شبکه‏ های علمی و اتحادهای استراتژیک و توسعه سازوکارهای انتقال و اکتساب فناوری، توسعه دانش بومی و ایجاد رشته-محل‏های دانشگاهی مرتبط با حوزه خودروی الکتریکی و ایجاد نهادهای آمار و دانش در حوزه خودروهای الکتریکی تاکید کردند.

وی همچنین بر هماهنگ ‏سازی بازیگران فعال در اکوسیستم،‌ تنظیم قوانین و مقررات متناسب و نظارت بر اجرا و تنظیم استانداردهای تسهیل ‏گری در توسعه خودروهای الکتریکی، توسعه مشارکت بازیگران در ارائه توانمندی‏ها و توسعه منابع پشتیبان و همکاری مشترک نهادهای دارنده منابع، توسعه همکاری‏های علمی و تخصصی بازیگران اکوسیستم، ایجاد سازوکارهای حمایت از توسعه بازار و اقتصادی‏ سازی محصولات، توسعه زیرساخت تامین و تسهیل دستیابی به مواد اولیه، آزمایشگاه‏ها و تجهیزات مورد نیاز و افزایش قابلیت اطمینان فناوری، دسترس‏ پذیر نمودن و قابل قبول نمودن محصولات و  همگراسازی سازمان‏ها و نهادها با رویکرد افزایش بهره‏وری اشاره نمود.

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir