پژوهشهای موسسه مطالعات کاربردی باشد/ مطالعات آمایش سرزمین ماموریت جدید موسسه
به گزارش شاتا، سیدرضا فاطمیامین در مراسم تکریم و معارفه رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت با تاکید بر ظرفیت علمی این موسسه گفت: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی یک موسسه معتبر پژوهشی است و ماموریت بسیار ویژهای را تحت عنوان آمایش سرزمینی بر عهده خواهد گرفت.
فاطمیامین با بیان اینکه تا پایان سال، نسخه اولیه آمایش سرزمینی برای ۵۰ شهرستان ارائه خواهد شد، تصریح کرد: برای هر شهرستان برنامه عملیاتی شامل اهداف در حوزههای مختلف اشتغال، سرمایهگذاری، صادرات و ... تدوین خواهد شد که مدیریت این برنامه با موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی خواهد بود.
وی توزیع عادلانه امکانات و فرصتها را از برنامههای مهم وزارت صمت خواند و اجرای این برنامه را گام کمککننده در این راستا توصیف کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با مشخص کردن برنامهها و اقدامات در هر منطقه از کشور و انجام اقدامات مناسب که متناسب با ظرفیت های هر منطقه است طی چهار سال آینده، اقتصاد چند دهه آینده کشور جهت پیدا میکند بنابراین آمایش سرزمینی موضوع مهمی است.
فاطمیامین همچنین بر نقش موسسه در تصمیمگیری و تصمیمسازی تاکید کرد و افزود: اقدامات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی باید کاملا کاربردی و متناسب با نیازهای تصمیمگیران باشد و خوشبختانه حرکت و اقدامات موسسه در همین مسیر است که امیدواریم این نقش موسسه تقویت پیدا کند.
در ادامه مراسم مرجان فقیهنصیری، رئیس سابق موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، گزارشی از عملکرد موسسه در دوران مدیریت خود و همچنین چالشهای پیش رو موسسه ارائه داد.
تقویت تعاملات و ارتباطات با بخشهای مختلف وزارتخانه و نیز سایر دستگاهها در راستای ارتقاء نقش موسسه در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها، تدوین اسناد متعدد در حوزههای مختلف مانند تنظیم بازار و توسعه تجارت و همچنین ارائه گزارشات هفتگی در حوزههایی مانند رصد و پایش تحریمها، ایجاد اندیشکده مجازی، تدوین برنامه اولویتهای سرمایهگذاری بر مبنای اقتصاد مقاومتی از جمله مهمترین اقداماتی بودند که فقیهنصیری به آنها اشاره کرد.
در ادامه جلسه ، احمد تشکینی رییس جدید این موسسه ضمن تشکر از زحمات و اقدامات رئیس پیشین موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و حسن اعتماد وزیر صمت، توضیح مختصری در خصوص سیاستها و برنامههای خود ارائه داد.
تشکینی با تاکید بر اهمیت نقش پژوهش در سیاستگذاریها، بخشی از نیاز فعلی کشور را ابزارهای جدید مبتنی بر مطالعات بهروز دانست و گفت: در کنار ارتقاء میزان مشارکت و نقش پژوهش در تصمیمگیریها، لازم است به اجرایی شدن این سیاستها نیز توجه کرد.
وی همچنین ایجاد شفافیت، افزایش مشارکت و رشد و ارتقاء جایگاه موسسه را مهم و از جمله اهداف و برنامههای خود عنوان کرد.
گفتنی است وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز (۱۵ شهریور) طی حکمی احمد تشکینی را به ریاست موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.
احمد تشکینی دارای مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران است و از جمله سوابق شغلی وی میتوان به معاون مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی، مشاور مدیر کل و مدیر گروه بهرهوری دفتر برنامهریزی و توسعه، مشاور قائم مقام وزیر در امور کسب و کار، مدیر سیاستهای کلان و آیندهپژوهی، مدیر یکپارچهسازی سیاستها و مدیر دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری اشاره کرد.
همچنین نماینده وزارت صمت در کمیسیونهای فرعی شورای پول و اعتبار، شورای عالی بورس، کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه، نماینده معاونت طرح و برنامه در ستاد مقابله با تحریمها، دبیرخانه کمیسیون اقتصاد دولت در وزارت صمت، متولی و مسئول کارگروه بهبود فضای کسب و کار وزارت صمت و نماینده در هیئت مقررات زدایی، مسئول امور مرتبط با اجرای قانون هدفمندی یارانهها و ساماندهی نظام جامع توزیع از جمله سوابق اجرایی تشکینی است.