ایجاد ستاد سرمایه‌ گذاری ویژه بر اساس آمایش سرزمینی

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت امروز در نشست خبری «ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت» به برنامه‌های تحولی وزارت صمت اشاره کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طی یک سال گذشته، برنامه‌های تحولی مهمی را در دستور کار خود قرار داده و دنبال کرده است.

شهاب جنابی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در طی قریب به یک سال گذشته، برنامه‌های تحولی را در دستور کار خود قرار داده و دنبال کرده است؛ در این مدت، هم رسیدگی به امور جاری مدنظر بوده و هم تلاش‌های جدیدی برای ایجاد تحول در نحوه حکمرانی بخش صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرفته است.

وی با ارائه مقدمه‌ای، تاکید کرد: بخش صنعت، معدن و تجارت گستره بسیار وسیعی دارد و بر آحاد جامعه اثرگذار است و همچنین حوزه ماموریتی متنوعی را نیز دارا است.

جنابی با تاکید بر برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت، افزود: همکاران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت و در سطح استان‌ها و سازمان‌های تابعه، بخشی از این تلاش‌ها را بر عهده داشتند و بخش مهم دیگری از این زحمات نیز بر دوش سایر ذینفعان بوده است.

وی افزود: اغلب برنامه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب برنامه‌های تحولی تعریف کرده است، برای اجرایی شدن، نیازمند مشارکت فعال ذی‌نفعان این بخش است لذا دستاوردهای این پروژه ها، حاصل کار جمعی و زحماتی است که همه عزیزان در بخش های مختلف متحمل شدند.

وی با اشاره به نقاط قوت و دستاوردهای حاصل شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: با توجه به اینکه یکم تیر ماه روز اصناف و دهم تیرماه روز صنعت و معدن است؛ وزیر صمت در ایده ای ابتکاری از حدود یک ماه پیش، این دهه را به عنوان دهه تولید و تجارت تعیین کردند.

جنابی با اشاره به اهدافی که در گرامیداشت دهه تولید و تجارت مد نظر است، ادامه داد: در وهله اول، تبیین دستاوردها و اقدامات همه عزیزان در این بخش مد نظر است که در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین نیز است. در وهله بعد، قدردانی از زحمات و تلاش‌های عزیزانی که در بخش صنعت، معدن ک تجارت تلاش کرده اند، دنبال می شود.

وی همچنین با اشاره به هدف سومی که از دو هدف قبلی حاصل خواهد شد، افزود: هدف دیگر این است که هر یک از فعالان این بخش، بتوانند با تبیین خوب اقدامات صورت گرفته، نقش و جایگاه خود را در فرایند ایجاد تحول مورد نظر به خوبی و بهتر از گذشته دریابند چرا که ایجاد تحول به رهبران عالی و به رهبران میانی تحول‌گرا نیاز دارد و همه فعالان در این بخش می‌توانند با همسوسازی نیروها و ایجاد هم‌افزایی بیش از پیش در این مسیر به تحقق اهداف و ایجاد تحول مورد نظر کمک کنند. این کاری جمعی است و علاوه بر وزارت صمت، زحمت آن بر دوش عزیزان و تشکل‌های فعال در این عرصه و بخش غیردولتی نیز قرار دارد.

جنابی در پایان همچنین به سرفصل‌های برنامه‌ها و فعالیت‌های این دهه اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها که در سطح استان‌ها و در سطح ستاد وزارتخانه پیش‌بینی شده‌اند، شامل نشست در سطوح عالی با سران قوا، نشست‌های هم‌اندیشی در سطح استان‌ها و ستاد وزارتخانه، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بویژه در حوزه دانش‌بنیان، افتتاح‌ و آغاز بهره برداری پروژه های متعدد، برگزاری رویدادهای خلاقانه، حضور فعال در رسانه‌ها در تمام استان‌ها، بازدیدهای جمعی مردمی از صنایع بزرگ و معرفی و تقدیر از پیش‌کسوتان و جوانان پیشگام در این عرصه هستند.

*امسال احیاء ۲ هزار واحد راکد دیگر در دستور کار است

همچنین «علی رسولیان» گفت: این پروژه‌ها در بازه زمانی یکم تیرماه، روز ملی اصناف تا دهم تیرماه، روز صنعت و معدن به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد: بزرگ‌ترین شهرک صنفی - تولیدی با اخذ مصوبه دولت آماده بهره‌برداری است که به‌صورت مشارکتی با اصناف آماده شده است.

وی به احیاء حدود ۲ هزار واحد صنعتی راکد در سال گذشته اشاره کرد که به این ترتیب ۱۵ درصد از تعداد واحدهای غیرفعال کاسته شد.

رسولیان بیان داشت: امسال احیاء ۲ هزار واحد راکد دیگر در دستور کار است، از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۶ واحد راکد احیا شده و افزایش ظرفیت ۱۳۴ واحد در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: ۶۲ درصد واحدهای راکد قابلیت احیا دارند و ۵۷ درصد این واحدها برای احیاء اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: برای سال جاری افزایش ظرفیت سه‌هزار و ۳۰۰ واحد راکد کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آغاز شده که بخش کوچکی از منابع مالی آن از محل بودجه‌داخلی این سازمان و بقیه از اعتبارات بانکی، طرح تام و غیره خواهد بود.

*قطعی برق صنایع کوچک به چه صورت است؟

رسولیان درباره تامین برق صنایع کوچک اظهار داشت: امسال عمده قطعی‌های برق بابرنامه است و توافق شد چنانچه کسری جدی برق وجود داشت حداکثر در یک روز آن هم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا ۲۳ برق در شهرک های صنعتی قطع شود.

وی به پیش‌بینی دو مسیر برای تامین برق در کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت: DGهای بنگاه‌ها برای زمان اوج مصرف و همچنین استقرار CHPها به‌طوری که بتوانند مازاد برق تولیدی‌شان را ترانزیت کرده و به دیگر صنایع بفروشند، در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح‌کرد: به دستور وزیر صمت، مجوز خرید DGها و CHPهای دست‌دوم تا پایان شهریورماه امسال اخذ شده است.

وی ادامه‌داد: همچنین در شهرک‌های صنعتی مصوب شد تا به ازای تولید هر مگاوات برق یکصد مترمربع زمین رایگان در اختیار قرار داده شود.

رسولیان بیان‌داشت: تاکنون افزایش ظرفیت برق در حوزه CHPها ۵۰۰ مگاوات بوده و ۴۰۰ مگاوات نیز توسط DG های خود تامین از سوی واحدهای صنعتی اضافه شده است.

وی از دریافت مصوبه ایجاد شهرک انرژی خورشیدی خبر داد و گفت:‌ این شهرک پس از ایجاد، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

این مقام مسوول همچنین به امضای تفاهم‌نامه ای با وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق و کاهش بروکراسی در این زمینه اشاره کرد و افزود: از وزارت نیرو مجوز گرفته‌ایم که تا میزان ۲۰۰ کیلو وات برق تولیدی به صورت تضمینی خریداری شود.

*ایجاد ستاد سرمایه‌ گذاری ویژه بر اساس آمایش سرزمینی

رسولیان در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درخصوص اهمیت جذب سرمایه در کشور خاطرنشان‌کرد: ایجاد ستاد سرمایه‌گذاری ویژه بر اساس آمایش سرزمینی با دستور وزیر صمت در دستور کار قرار گرفته که در آن مناطق مختلف، ظرفیت های آن مناطق، همچنین نوع کالاها و محصولاتی که باید تولید شود مورد مطالعه قرار گرفته و مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

*ساماندهی 38 لکه صنعتی اطراف تهران

وی یادآور شد: هیات وزیران در نشست روز ۱۱ خرداد به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی، ساماندهی واحدهای صنعتی و معدنی اطراف تهران را بر اساس اصول زیست‌محیطی تصویب کرد و در پی آن واحدهای صنعتی و معدنی ۳۸ لکه صنعتی اطراف تهران بر اساس اصول زیست‌محیطی ساماندهی خواهند شد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۵ ناحیه صنعتی و چهار منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۲ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، ۹۹ هزار و ۱۶۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۲۲۱ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۰۷ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۱ هزار و ۲۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

*ایران جزو ۱۰ کشور مزیت‌دار معدنی

در این نشست«محمدرضا بهرامن» افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین بار در سال ۷۹ سیاست سند بخش معدن را تدوین کرد و به تایید رهبر معظم انقلاب رسانید.

وی بیان‌داشت: امروز شاهدیم با برگزاری جلسات متعدد، پس از دو دهه سیاست‌های بخش معدن در حال به‌روز رسانی است. این جلسات از پنج ماه گذشته آغاز شده و به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

بهرامن تصریح‌کرد: ‌معدن یک بخش استراتژیک با دورنمایی خوب برای کشورمان محسوب می‌شود که می‌تواند تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشورمان، همچنین دیگر کشورهای منطقه و جهان باشد.

وی گفت: در آخرین گزارشی که دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقل از حجت‌الاسلام «مصباحی‌مقدم» ارائه کرده، اهداف مشخص شده و سیاست‌های آینده‌نگرانه مشخص شده است.

رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: یکی از الزامات بخش معدن، معدن‌کاری با نگاه توسعه پایدار و همچنین معدن‌کاری بر مبنای آمایش سرزمینی است.

وی ادامه‌داد: در این جلسات علاوه بر خانه معدن ایران، معاونت معدنی وزارت صمت، سازمان انرژی اتمی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط حضور دارند و به‌طور قطع پس از تایید سیاست‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب و ابلاغ آنها، تغییراتی در قانون خواهیم داشت و نگاه متولیان امر نیز باید بر مبنای همان سیاست‌ها باشد.

رییس خانه معدن، ایران را جزو ۱۰ کشور مزیت‌دار معدنی در جهان معرفی کرد که توانسته بخشی از نیاز ارزی کشور را تامین کند و تصریح‌کرد: امروز بخش معدن در حال برنامه‌ریزی برای ۳۰ سال آینده است.

بهرامن در ادامه به لزوم تامین ماشین‌آلات مورد نیاز معدنی اشاره کرد و گفت: توسعه بخش معدن بدون زیرساخت‌های لازم از جمله ماشین آلات ممکن نیست.

وی بیان‌داشت: این مساله از طریق خانه معدن پیگیری و به وزیر صمت ارائه شده و اقداماتی در دستور کار است.

بهرامن تصریح‌کرد: مشکل ماشین‌آلات معدنی به‌ویژه در ماه‌های گذشته به نحوی بوده که خطر کمبود شدید برای توسعه و حتی حفظ وضعیت موجود تولید را به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان‌کرد: البته این موضوع با درایت مسوولان و از مسیر خاصی در حال پیگیری است و در این زمینه نگاه به حفظ تولید داخل و گسترش تولید داخلی داریم.

رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: برای توسعه در این بخش نیازمند برنامه هستیم که این مهم در سیاست‌گذاری‌های وزارت صمت وجود دارد و بر این اساس مشکلات سال‌های گذشته را نخواهیم داشت.

در آخر حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به خبرنگار رکنا مبنی بر این که آیا از ایران به دیگر کشورها صادرات لوازم خانگی و خودرو انجام می گیرد، گفت: در این خصوص اطلاعات کافی ندارم.

نشست خبری امروز با حضور مهدی نیازی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، علی رسولیان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، محمدباقر مجتبایی نائب رئیس اتاق اصناف ایران، قاسم نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن، آرمان خالقی قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و مسئولانی از بخش‌های مختلف اقتصادی برگزار شد.

طبق نامگذاری صورت گرفته، اول تیر، روز «اصناف؛ نماد اقتصاد مردمی»، دوم تیر، روز «تشکل‌ها؛ هم افزایی تولید و تجارت»، سوم تیر، روز «تجارت و خدمات؛ هوشمندی کسب و کار»، چهارم تیر، روز «رسانه؛ تبیین گر تولید و تجارت»، پنجم تیر، روز «زیرساخت؛ بنیان تولید و تجارت»، ششم تیر، روز «صادرات؛ تولید پایدار در تراز جهانی»، هفتم تیر، روز «امنیت قضایی؛ آرامش کسب و کار»، هشتم تیر، روز «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، نهم تیر، روز «معدن؛ فرصت ناب ارزش آفرین» و دهم تیر، روز «صنعت و معدن؛ پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب» نام‌گذاری شده‌ است.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir